5 tips!

 

Van lead naar lid.

De weg naar nieuwe leden begint bij het moment dat een consument zich meldt bij je onderneming. In de fitnessbranche noemen we dit een lead of een prospect. Het kan zijn dat een consument actief naar je club toe komt, je belt of je website bezoekt. Het kan ook zijn dat een consument reageert op een online campagne. Hoe de consument bij je komt is uiteindelijk niet heel belangrijk. Belangrijk is dàt diegene in enige mate geïnteresseerd is in jouw dienstverlening. Maar hoe zorg je er nu voor dat zoveel mogelijk van deze leads ook daadwerkelijk klant worden? Waar moet je aan denken bij het proces van leadopvolging? Ik geef je 5 tips!

 

Tip 1: Snelheid is écht belangrijk

Gegevens van de grootste online marketing partij in fitnessland - Hidden Profits Marketing – laten zien dat de snelheid waarin je de lead opvolgt echt heel belangrijk is. Bereik je iemand binnen een kwartier nadat hij of zij interesse heeft getoond via je website of een online campagne, dan is je kans op succes 6x zo groot dan wanneer je pas na een aantal uur met je lead contact opneemt.

 

Tip 2: Ga niet telefonisch verkopen. Zorg dat de lead naar je club komt

De eerste stap in het proces van leadafhandeling is dat je contact opneemt met de lead en dat doe je uiteraard telefonisch. Bedenk wat je doel is met het telefoongesprek. Telefonische verkoop is een vak apart en de meeste fitnessclubs beheersen dat vak niet, net zoals bijna niemand dat vak verstaat. Iemand uitnodigen voor een kennismaking op basis van de interesse die iemand al getoond heeft, ligt een stuk meer voor de hand.

 

Tip 3: Verkopen of Adviseren

Als de lead eenmaal bij je is, hoe ga je dan zorgen dat de lead ook klant wordt. Dat hangt natuurlijk af van waar je goed in bent. Wat is de kracht en kwaliteit van jouw onderneming? Lever je een product of een dienst? Wat is de waarde die jij de klant te bieden hebt? Op basis van je antwoord op deze strategische vragen bepaal je op je moet verkopen of kunt adviseren. Verkopen vraagt overtuiging, advies zorgt ervoor dat de klant wil kopen. Wat denk jij dat sterker is?


Meer leads tot klant maken is slechts één manier om meer rendement uit je onderneming te halen. Mindset Bedrijfsontwikkeling is gespecialiseerd in het verbeteren van het rendement van fitnessondernemingen. Meer weten over onze werkwijze? Vul dan onderaan deze pagina uw gegevens in.


Tip 4: Monitor de processen zorgvuldig

Om het proces van leadafhandeling te kunnen monitoren en continue te verbeteren zijn cijfers (kengetallen) onmisbaar. Splits het proces van leadafhandeling op in deelprocessen; Hoeveel leads bereik je, hoeveel van deze leads willen een afspraak maken. Hoeveel mensen verschijnen er op de afspraak die gemaakt is. Hoeveel mensen worden er klant en wat kopen ze eigenlijk. Als je deze deelprocessen goed volgt, weet je ook waar het goed gaat en wat er verbeterd kan worden. Cijfers liegen niet!

 

Tip 5: Doe wat je belooft

Een van de grootste uitdagingen voor fitnessondernemingen blijkt al decennia lang het vermogen om klanten vast te houden. Het werven van een nieuwe klant is de eerste stap in het proces van klantbehoud. Beloof dus geen dingen die je niet waar gaat maken. Sterker nog, zorg ervoor dat je meer waarmaakt dan je belooft hebt. Het zogenaamde Underpromise, Overdeliver. Dat voorkomt teleurstelling bij de klant op korte termijn en daarmee het risico dat hij/ zij je club snel weer verlaat.


Dit zijn mijn 5 belangrijkste tips om ervoor te zorgen dat je optimaal rendement haalt uit de kostbare leads die je bedrijf krijgt. Als je bovenstaand tips goed invult, zul je zien dat je meer leads tot klant weet te maken. Succes met de implementatie!

Wil je in 2020 je onderneming doorontwikkelenen en wil je weten hoe Mindset Bedrijfsontwikkeling je echt vérder kan helpen? Dan nodig ik je graag uit voor een goed gesprek onder het genot van een kop koffie. Laat hieronder je gegevens achter en ik neem snel contact met je op!

  • * velden zijn verplicht.

 

Meer winst

Meer winst

Fitnessondernemingen laten over het algemeen veel winst liggen. Zonde toch! Haal uit jouw onderneming wat erin zit.

Lees meer
Toekomst

Toekomst

De fitnessbranche professionaliseert in hoog tempo. Hoe leid je jouw onderneming naar een gezonde toekomst?

Lees meer
Vliegende start

Vliegende start

Je wilt een (volgende) fitnessonderneming starten. Maak de juiste keuzes en zorg voor een vliegende start!

Lees meer
Podcast Norman Soares Fitfair

Podcast Norman Soares Fitfair

LEUK! Klik HIER voor de podcast over de professionalisering van ...

Lees meer

Kritisch en oprecht, altijd vanuit kennis en inzicht is Mindset exact wat je als fitnessondernemer nodig hebt ...

Thomas Verheij (Formupgrade Arnhem en Next Gym)
Thomas Verheij (Formupgrade Arnhem en Next Gym)

De beloofde 25000 euro méér omzet ga ik dit jaar halen. Minstens!

Marco Dijst (Van Dijk Sport & Fitnesscentrum Kampen)
Marco Dijst (Van Dijk Sport & Fitnesscentrum Kampen)

Bij de opzet van mijn nieuwe bedrijf heeft Mindset mij goed geholpen met het vervaardigen van een goed doordacht businessplan.

Pim Kooij (Premium Health Club Ede)
Pim Kooij (Premium Health Club Ede)

Aangezien we met zijn tweeën een grote sport- en zwemschool runnen, is iemand die over je schouder meekijkt heel fijn!

Michel en Simone Popping (Popping Sport Emmen)
Michel en Simone Popping (Popping Sport Emmen)

De samenwerking met René heeft ertoe geleid dat we onze omzet nu al zien groeien, bijvoorbeeld door wat slimme aanpassingen te

Monique en Marco van Kooten (M&M The Next Nijkerk)
Monique en Marco van Kooten (M&M The Next Nijkerk)